tirsdag 24. januar 2012

Har sosiale medier en plass i skolen?

Som lærer må man hele tiden tenke på merverdi med eller gjennom digitale verktøy og arbeidsmåter. Man må gjøre læringsarbeidet relevant for elevene som skal lære, og møte elevene der de er.  Det vil si at man må ha som mål å bruke IKT meningsfullt i læringsprosessen. Dermed vil det også si at man må ha som mål å bruke sosiale medier meningsfullt i læringsprosessen. Men skal elevene bruke sosiale medier meningsfullt trenger de opplæring i bruk av dem.  Her må man som lærer tenke digital kompetanse og spesielt digital danning (høy digital, etisk og moralsk våkenhet).  

Men vil sosiale medier være med på å gi elevene merverdi i læringsprosessen? Kan man se på sosiale medier som et nytt verktøy for bruk i undervisningen? Vi diskuterte litt rundt dette på den første samlingen. Vi var nok enige om at det er både fordeler og ulemper, eller rettere sagt muligheter og utfordringer, med bruk av sosiale medier i skolen.

Så hvordan kan man som lærere bruke sosiale medier til å skape merverdi i læringsprosessen? Arbeid med sosiale medier i DKL102 vil forhåpentligvis gi svar på dette spørsmålet.

Et lite tankekors til slutt:
Jeg kom over en artikkel med eksempel på hvordan man kan bruke sosiale medier i læringsprosessen. Artikkelen er om en videregående skole som satser på digital læring, og som er en av landets første ”papirløse” skoler. Målet for skolen er at elevene skal bruke PC-en som et læringsverktøy, og få gode nettvaner. Her er ikke nettsider som Facebook blokkert. Skolen bruker faktisk Facebook aktivt for å få ut informasjon til elevene, og oppfordrer elevene til å bruke nettstedet som et læringssted. Erfaringene med dette blant både lærere og elever er hittil positive.

1 kommentar:

  1. Gode tanker Synnøve, og jeg liker godt at du velger å kalle det "muligheter og utfordringer";)

    Jeg tror absolutt at en kreativ lærer klarer å finne mange gode bruksområder for sosiale medier i undervisningen. Jeg likte vertfall litt ekstra godt eksempelet til Ivar Jon, med å la elevene lage profiler på Facebook til kjente personer (som helst er avdøde), og dermed presentere informasjonen om dem på en slik måte. Vi må nok bare være flinke til å tenke nyskapende, noe som ikke nødvendigvis er bare, bare..:)

    SvarSlett