mandag 6. februar 2012

IKT og TPO

Tilpasset opplæring (TPO) er en rett for alle elever og et overordnet mål i norsk skole. I Opplæringslova står det at ”Opplæringa skal tilpassast evnene og føresetnadene hjå den enkelte eleven, lærlingen og lærekandidaten” (Opplæringslova, 1998, § 1-3). Opplæringen må altså differensieres både organisatorisk og pedagogisk.


Det blir viktig å utnytte mulighetene som bruk av IKT gir for læring. Bruk av IKT vil kunne gi eleven variasjon i læringsprosessen, og dermed føre til mer motivasjon for læring. Læring blir noe eleven bidrar med selv gjennom aktivitet og handling. Dermed blir det som John Dewey hevder at ”Læring er avhengig av at vi foretar oss noe (Learning by doing)” (Karlsen og Wølner, 2006, s.45). IKT kan brukes som støttende stillas i læring, og være med på å gi eleven merverdi i læringsprosessen.


Den sosiokulturelle teorien bygger på at all tenkning og utvikling har sitt utgangspunkt i det sosiale, men utviklingen går fra det sosiale til det individuelle. Det vil si at eleven klarer å utføre noe i samspill med andre, før hun er i stand til å utføre noe på egenhånd. Samspill med andre og interaksjon kan gi gjensidig inspirasjon, motivasjon og kunnskap, og slik hjelpe eleven til å nå den proksimale utviklingssonen. Eleven har et avgrenset område hvor det er ting hun klarer på egenhånd, men hun har et større område for hva hun kan oppnå med hjelp fra andre. Dette er det området som kalles for den proksimale utviklingssonen (se figur under). For å få til TPO må man som lærer inn i denne utviklingssonen, og gi hjelp og støtte slik at eleven etter hvert klarer å utføre ting på egenhånd. (Imsen, 2005).






Den proksimale utviklingssonen (Imsen, 2005, s. 259).

Alle kan vi lære, men alle har vi vår egen måte å lære på. Vi konsentrerer oss, bearbeider og husker ny informasjon på forskjellige måter. Det er dette som kalles læringsstiler. Om eleven ikke lærer på den måten vi underviser, må vi bruke en annen metode. Å bruke IKT i undervisningen kan være en alternativ arbeidsmåte. Vi må møte elevene der de er. Vi må vite at det finnes arbeidsmåter som passer bedre for noen elever enn for andre.  Bruk av IKT kan være til hjelp ved at IKT gir flere læringsmåter. Men samtidig kan ikke IKT være svaret på alt. IKT er et verktøy som kan være en hjelp for TPO og gi merverdi i læringsarbeidet.


Jeg tror at god planlegging, variasjon og ulike arbeidsmåter er forutsetninger for å kunne få til TPO.  TPO er et verktøy for å sikre at alle elever får ei god opplæring. Det involverer etter mitt syn inkludering, mestring og elevmedvirkning. Tilpasning må til for at alle elever skal kunne bli inkludert, få utfordringer og oppleve mestring. Men da vi som lærere våge å tenke litt mer utradisjonelt, som Høiland og Wølner sier det ”For å få lærerens undervisningskunst til å blomstre gjennom bruk av digitale medier må han våge å gi litt slipp på metodikkens tradisjonelle arbeidsmåter” (Høiland og Wølner, 2007, s.27).


Kilder:
Høiland, T. & Wølner, T. A. (2007). Fra digital ferdighet til kompetanse - om didaktikk for arbeid med digitale medier i skolen (1. utg.). Oslo: Gyldendal Akademisk
Imsen, G. (2005). Elevens verden. Innføring i pedagogisk psykologi (4.utg.). Oslo: Universitetsforlaget
Karlsen, A.V. & Wølner, T.A. (2006). Den femte grunnleggende ferdighet. Portefølje og digitale mapper - et sted for læring (1.utg.). Oslo: Gyldendal Akademisk
Lovdata. (1998). Lov om grunnskolen og den vidaregåande opplæringa (opplæringslova). Hentet fra http://www.lovdata.no/all/hl-19980717-061.html

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar