mandag 20. februar 2012

Læring i en digital verden


Hvordan kan vi ta tak i barn og unges mediebruk i læringsarbeidet på en slik måte at det hjelper dem å nå læringsmål?

”Forskning viser 14” viser til at sosiale nettsamfunn har blitt en møteplass for ungdom. ”For skolen kan sosiale nettsteder gi eksempler på fremtidens læringsarenaer, både for elever og lærere” (Hontvedt, 2008). Ungdom skaper medieuttrykk og deler disse med andre på de sosiale nettstedene, og på denne måten tilegner de seg digital kompetanse. Det vises også til forskning som sier at ungdom bruker nettsamfunn ikke bare til aktiviteter men også til læring. (Hontvedt, 2008).  

Kjell Antvort oppsummerer i en DKL – leksjon barn og unges mediebruk slik:
·         Den er meningsstyrt.
·         Den er aktiv og deltakende.
·         Den er preget av at jevnaldrende er hverandres læremestre.
·         Den er mobil.
·         Den er global.
      (Antvort, 2012).

Denne kompetansen som ungdom opparbeider på fritiden må man utnytte i skolesammenheng. Man må ta tak i denne kompetansen på en slik måte at det hjelper de å nå ulike mål. Det er derfor viktig å se på mulighetene som IKT gir til å tenke nytt, og hvilken merverdi det kan gi i læringsarbeidet. Samtidig må skolen veilede elevene til digital kompetanse, og ha en opplæring som gjør at elevene får kunnskap om hvordan de skal navigere i sosiale medier. Dermed kan elevene gå fra å være konsumenter til produsenter med digitale verktøy. Derfor kan det å trekke internett og sosiale medier inn i læringsarbeidet være et verktøy for læring nettopp fordi de er en så stor del av elever sin hverdag i dag.

Men det er nok dessverre slik som Søby sier at ”I klasserommet vegrer mange lærere seg mot å bruke elevenes digitale ferdigheter faglig og pedagogisk. Teknologiskepsisen finnes ikke bare i den pedagogiske praksis, men også i pedagogiske teorier” (Søby, 2006). Tønnessen sier i sin bok at “Likevel kan ikke skolen se bort fra de kunnskaper og kompetanser som de unge utvikler i fritiden; man bør snarere ta sikte på å utvikle dem videre slik at de kan systematiseres, overføres til nye områder og brukes kreativt” (Tønnesen, 2007, s.165).

Derfor må bruk av IKT være integrert i alle fag på en relevant og meningsfylt måte. Man må som lærer tilegne seg den kompetansen man trenger for at elevene skal kunne bruke IKT i læringsprosessen. Det innebærer kompetanse som skal kunne hjelpe å se når elevene lettere kan nå mål ved å bruke IKT. Hvordan de kan bruke IKT, men også se når de ikke bør bruke IKT. Man må hele tiden tenke på merverdi med eller gjennom digitale verktøy og arbeidsmåter. Man må gjøre læringsarbeid relevant for de som skal lære. Det vil si at man må ha som mål å bruke IKT meningsfullt i læringsprosessen, og være i stand til å ta i bruk IKT-verktøy og arbeidsmåter på en slik måte at det gir merverdi.

Høiland og Wølner har i si bok ”en visjon om at digitale medier og digital kompetanse vil være en del av norsk skole innen få år. Forutsetningen er at læreren våger å møte eleven på elevens digitale område og har vilje til nytenkning i bruk av sine gode metodiske undervisningsopplegg” (Høiland og Wølner, 2007, s. 201).

Kilder:
Antvort, K. (2012). Deling, samarbeid, kart og data. Høgskulen i Volda: Publisert som PDF i LMS

Hontvedt, M. (2008). Forskning viser 14 – ITU. Hentet 09.01.12 fra http://www.ituarkiv.no/filearchive/FV14.pdf 

Høiland, T. & Wølner, T. A. (2007). Fra digital ferdighet til kompetanse - om didaktikk for arbeid med digitale medier i skolen (1. utg.). Oslo: Gyldendal Akademisk 

Søby, M. (2006). Leder Digital Kompetanse vol. 2 – 2006. Hentet 26.03.12 fra

Tønnesen, E. (2007) Generasjon.com, Mediekultur blant barn og unge. Oslo: Universitetsforlaget

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar