tirsdag 28. februar 2012

Sammensatte tekster - Animasjon

I LK06 finner vi begrepet sammensatte tekster, og dette viser til det utvidede tekstbegrepet hvor tekst kan være satt sammen av skrift, bilder og lyd til et samlet uttrykk (Utdanningsdirektoratet, 2006). Alle lærer vi på forskjellige måter, og Høiland og Wølner nevner Gardner sin teori om de mange intelligenser. ”(…) elever har ulike måter å lære på ut fra den enkeltes auditive, visuelle, taktile og kinetiske anlegg” (Høiland og Wølner, 2007, s.34). Slik kan for eksempel visualisering av en sammensatt tekst gi merverdi i læringsprosessen og bidra til økt læring. (Høiland og Wølner, 2007).

På DKL-samling fikk vi en oppgave som gikk ut på å lage en animasjonsfilm innenfor temaet eventyr. Gruppen min valgte å lage en animasjonsfilm basert på folkeeventyret ”Hvorfor bjørnen ble stubbrompet”.

Kilder:
Høiland, T. & Wølner, T. A. (2007). Fra digital ferdighet til kompetanse -om didaktikk for arbeid med digitale medier i skolen (1. utg.). Oslo: Gyldendal Akademisk.
Utdanningsdirektoratet. (2006). Kunnskapsløftet - fag og læreplaner. Hentet fra http://www.udir.no/upload/larerplaner/Fastsatte_lareplaner_for_Kunnskapsloeftet/Kunnskapsloftet_midlertidig_utgave_2006_tekstdel.pdf

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar