Vi
har tatt utgangspunktet i et av kompetansemålene i Kunnskapsløftet i geografi
etter 10. årssteget:
“Mål for opplæringa er at eleven skal
kunne
● lese,
tolke og bruke papirbaserte og digitale kart og kunne bruke målestokk og
kartteikn”
I denne veiledningen vil vi at elever skal
lære hvordan de kan bruke digitale kart og geomerke ulike steder.
Vi vil her vise til et eksempel, som vi har fått bruke fra 8. trinnet ved Blindheim
ungdomsskole i Ålesund. De har opprettet et eget nettsted på Wordpress, og bruker dette i
et prosjekt som heter ”Teddynaut”- prosjektet. Dette prosjektet går i regi av
Norsk senter for romrelatert opplæring (NAROM) og Norges ingeniør- og
tekonologiorganisasjon (NITO). 37 norske skoler har vært med på prosjektet, og i
tidsrommet 10. til 27. april skal ungdomsskoleklasser over hele landet sende
opp Teddynauter med værballong. 5 skoler i Møre og Romsdal er valgt ut til å
være med på dette prosjektet, og Blindheim ungdomsskole er en av dem.
Postmannsrute
Posted on 11. april 2012
Da er postmannen ferdig på ruta si, og vi har fått en flott logg over postruta.
Vi har vært så heldig å få låne GPS-sporer med telespor.no. Dette er samme type sporing som brukes på sauer. Vi ønsker selvfølgelig ikke å sammenligne teddyen vår med en sau, men har konkludert med at GPS-sporeren gjør den nytten vi ønsker den skal gjøre.
For å teste ut
GPS-sporeren, har vi fått hjelp av en snill postmann. Han tok med seg sporeren
på postruta si, og kan i dag spores på denne linken:
http://maps.google.no/maps?f=q&source=s_q&hl=no&q=http://www.telespor.org/kml/3008083e-9bf2-4a40-b84b-adb21c885c6c
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar