mandag 21. november 2011

Bildefortelling

Det var andre samling i DKL101, og gruppeoppgaven vi fikk var å lage en bildefortelling. Jeg var på gruppe sammen med Margit og Mariann. Vi samarbeidet med en annen gruppe (Marius, Trond og Ådne) med ideen om å lage en DKL-versjon av "Jakten på kjærligheten". Først var det planlegging av opplegget, og så gikk vi ut i hagen ved Kaarstadhuset. Så dramatiserte vi så godt vi kunne mens Ådne tok bilder. Etterpå gikk vi tilbake på klasserommet for å redigere bildene i bilderedigeringsprogrammet Picasa og lage en bildefortelling.

Det var dessverre ikke nok tid til å lage bildefortellingen helt ferdig. Men jeg fikk nye erfaringer med bruk av kamera og bilderedigering. Jeg ser merverdien dette kan gi i læringsarbeidet. Jeg er derfor enig med Høiland og Wølner som sier at ”Vi kan si at digital historiefortelling på mange måter er en videreføring av den muntlige tradisjonen med historiefortelling. I fortellingen blir mennesker, steder og hendelser beskrevet gjennom tekst, bilde og lyd” (Høiland og Wølner, 2007, s.141). Jeg er også enig med Harboe som sier at

Digital historiefortelling har utviklet seg til en sjanger som kan være interessant å bruke i mange fag og/eller i tverrfaglige prosjekter. Man kan her bruke filmklipp, innskannede fotografier, digitale bilder, lydklipp, lydkommentarer og annet for å fortelle egen og andres historier. Vi er storkonsumenter av andres historier, men gjennom den digitale historiefortellingen kan vi selv bli produsenter.
(Harboe, 2010, s128).
Her er bildefortellingen ”Jakten på kjærligheten”

Kilder:
Harboe, L. (2010). Norskboka.no (2.utg.). Oslo: Universitetsforlaget

Høiland, T. & Wølner, T. A. (2007). Fra digital ferdighet til kompetanse - om didaktikk for arbeid med digitale medier i skolen (1. utg.). Oslo: Gyldendal Akademisk

2 kommentarer:

  1. Ei ny og artig erfaring å lage bildefortelling. Eg og Mariann var litt skeptiske til korleis vi skulle løyse denne oppgåva i starten, men heldigvis var du positiv og kreativ. ;) Det var synd vi ikkje rakk å få eit ferdig resultat, hadde vore kjekt å sett korleis resultatet av bildeforteljinga hadde vore med lyd og tekst også, slik at tanken vår om forteljinga kom meir fram for utanforståande. Jaja, artig var det i alle fall!:)

    SvarSlett
  2. Synes det var en kjekk erfaring å komponere en bildefortelling. Enig i at det kunne vært spennende å legge til lyd eller tekst til fortellingen.

    SvarSlett