mandag 21. november 2011

Vurdering

Retten til vurdering er lovfestet i Forskrift til opplæringslovaElevar i offentleg grunnskoleopplæring og elevar, lærlingar og lærekandidatar i offentleg vidaregåande opplæring har rett til vurdering (…)” (Forskrift til opplæringslova § 3-1 Rett til vurdering). Alle skoler må derfor legge til rette for vurdering av elevene. I Forskrift til opplæringslova er formålet med vurdering formulert slik:

Formålet med vurdering i fag er å fremje læring undervegs og uttrykkje kompetansen til eleven, lærlingen og lærekandidaten undervegs og ved avslutninga av opplæringa i faget. Vurderinga skal gi god tilbakemelding og rettleiing til elevane, lærlingane og lærekandidatane.
(Forskrift til opplæringslova § 3-2. Formålet med vurdering)

Man skiller mellom tre typer av vurdering. Disse er formativ vurdering, summativ vurdering og egenvurdering. Formativ vurdering er vurdering for læring, og blir gitt som veiledning og underveisvurdering i læringsprosessen. Summativ vurdering er vurdering av læring. Det er en sluttvurdering og kjennetegnes ofte av en prøvesituasjon. I tillegg er det altså vurdering som læring, det vil si egenvurdering. Elevene kan få være med å bestemme i sin egen læringsprosess. Denne retten til egenvurdering er lovfestet i Forskrift til opplæringslovaEigenvurderinga til eleven, lærlingen og lærekandidaten er ein del av undervegsvurderinga. Eleven, lærlingen og lærekandidaten skal delta aktivt i vurderinga av eige arbeid, eigen kompetanse og eiga fagleg utvikling (…)” (Forskrift til opplæringslova § 3-12 Eigenvurdering).

Men vurdering i skolen blir påvirket av vurderingskulturen som finnes i hver enkelt skole.  

"Med vurderingskultur forstår vi hvordan skolen oppfatter og praktiserer vurdering, hva som vurderes, hvem vurderingen får konsekvenser for og hvordan skolen bruker resultatene. (…) Vurderingskulturen kommer til uttrykk gjennom den vurderingspraksisen som utøves; på den måten lærerne og instruktørene arbeider (…)” (Utdanningsdirektoratet, 2007, s. 7-8).

Vurdering er et viktig hjelpemiddel i elevene sin læring. Derfor må vurdering være integrert i opplæringen. Den må foregå konstant, og være en del av det daglige arbeidet i skolen. Skolevurdering er også viktig, og den bør være strukturert og systematisk. Den kan være med å bidra til videreutviklingen av skolen, og bidra til å skape et godt læringsmiljø ved skolen. (Engelsen, 2006).   

Kilder:
Engelsen, B.U. (2006). Kan læring planlegges? Arbeid med læreplaner – Hva, hvordan, hvorfor?” (5.utg.). Oslo: Gyldendal Akademisk

Karlsen, A.V. & Wølner, T.A. (2006). Den femte grunnleggende ferdighet. Portefølje og digitale mapper - et sted for læring (1.utg.). Oslo: Gyldendal Akademisk
Lovdata. (2006). Forskrift til Opplæringslova. Hentet fra
http://lovdata.no/for/sf/kd/xd-20060623-0724.html

Utdanningsdirektoratet. (2007). Sluttrapport Oppdragsbrev nr. 6 – 2007 om tiltak knyttet til individvurdering i skole og fag- og yrkesopplæring. Hentet fra
Utdanningsdirektoratet. (u.å.). Vurdering. Hentet fra http://www.udir.no/Vurdering/

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar