søndag 20. november 2011

Digital kompetanse

Det finnes mange definisjoner på digital kompetanse. Jeg vil her komme eksempel på fire definisjoner, og litt refleksjon rundt digital kompetanse.

Erstad (2010) gir i boken Digital kompetanse i skolen - en innføring definisjonen ”Digital kompetanse er ferdigheter, kunnskaper og holdninger ved bruk av digitale medier for mestring i det lærende samfunnet” (Erstad, 2010, s.12). Dette er en kort og grei definisjon der ferdigheter, kunnskaper, holdninger og mestring blir vektlagt.
I Utdannings- og forskningsdepartementet (2005) Program for digital kompetanse 2004-2008 finner man en modell som illustrerer samspillet mellom de fire satsingsområdene i programmet: Infrastruktur. Kompetanseutvikling. Digitale læringsressurser, læreplaner og arbeidsformer. Forskning og utvikling (FoU).

                                                                                                                      
                                                                                     (UFD, 2005, s.30)
Samspillet mellom satsingsområdene er viktig. Alle satsingsområdene må sees i sammenheng, og hver del er like viktig. Modellen illustrerer at digital kompetanse vil gi kunnskapsdannelse, læring og formidling. Digital kompetanse blir i denne rapporten definert som ”(…) den kompetansen som bygger bro mellom ferdigheter som å lese, skrive og regne og den kompetansen som kreves for å ta i bruk nye digitale verktøy og medier på en kreativ og kritisk måte” (UFD, 2005, s.5). Denne definisjonen viser at digital kompetanse er en sammensatt kompetanse. Det handler ikke bare om grunnleggende ferdigheter, men også om kreativitet og kritikk.

Morten Søby (2005) har i Digital skole hver dag - om helhetlig utvikling av digital kompetanse i grunnopplæringen modellen ”Det digitale kompetansehjulet” med faktorer for digital kompetanse i skolen:

                                                                                                                        
                                                                                       (Søby, 2005, s.9)
Digital kompetanse blir i denne rapporten definert som ” (…) ferdigheter, kunnskaper, kreativitet og holdninger som alle trenger for å kunne bruke digitale medier for læring og mestring i kunnskapssamfunnet” (Søby, 2005, s.30). Denne definisjonen er veldig lik Erstad sin, men Søby har i tillegg med kreativitet i sin.

Karlsen og Wølner (2006) har i Den femte grunnleggende ferdighet. Portefølje og digitale mapper – et sted for læring definisjonen ”Digital kompetanse er ferdigheter, kunnskaper og holdninger ved bruk av digitale medier som verktøy i læreprosessen, for mestring og for å lære å lære” (Karlsen og Wølner, 2006, s.20). Dette er en definisjon som også er veldig lik Erstad og Søby sine. Men Karlsen og Wølner har i tillegg med metalæring. 

Jeg har her kommet med eksempel på fire definisjoner på digital kompetanse. Jeg vil ikke hevde at den ene er bedre enn de andre. Men alle har elementer som jeg synes må være med i en definisjon på digital kompetanse. Disse elementene er ferdigheter, kunnskaper, holdninger, læring, mestring, metalæring, kreativitet og på en kritisk måte. I tillegg ville jeg ha hatt med dannelseselementet i form av digital danning. Det er viktig å forstå at digital kompetanse er en sammensatt kompetanse, og at den krever et samspill mellom mange elementer. Man bør ha fokus på at bruk av IKT og digital kompetanse kan være med på å gi merverdi i eleven sin læringsprosess.

Kilder:
Erstad, O. (2010). Digital kompetanse i skolen - en innføring (2. utg.). Oslo:
Universitetsforlaget.
Karlsen, A.G. & Wølner, T. A. (2006). Den femte grunnleggende ferdighet. Portefølje og digitale mapper – et sted for læring (1. utg.). Oslo: Gyldendal Akademisk.

Utdannings- og forskningsdepartementet (2005). Program for digital kompetanse 2004-2008. Hentet fra  

Søby, M. (2005). Digital skole hver dag - om helhetlig utvikling av digital
kompetanse i grunnopplæringen. ITU, Universitetet i Oslo. Hentet fra
http://www.udir.no/Upload/Rapporter/5/ITU_rapport.pdf

2 kommentarer:

  1. Hei Synnøve! Jeg svarte på den samme oppgaven, bare at jeg valgte å ta med Erstad (2005), Søby (2005)og Karlsen og Wølner (2006) sine definisjoner. Jeg synes disse definisjonene (både mine og dine) utfyller hverandre, er det ikke like viktig å få med at digital kompetanse inneholder både kreativitet og det at elevene lærer å lære? Jeg tenkte at definisjonen til Erstad (2010) ikke tar med alt ned nødvendige, jeg vil gjerne ha med mer. Hva tenker du om det?

    SvarSlett
  2. Digital kompetanse er eit samansett og kompleks omgrep. Omgrepet består av forskjellige element som du allereie har i dette innlegget. Det er interessant å sjå at desse fire ulike definisjonene av digital kompetanse til saman utfyller det me kallar det samansette omgrepet, men likevel vil eg legge til at stortingsmelding nr. 30 (2003 – 2004) kultur for læring (Kunnskapsdepartementet, 2004:48) sin definisjon av digital kompetanse også uttrykker implisitt mange av dei elementa som du meiner bør vere med i ein samlande definisjon av den digitale kompetansa.

    Kjelde
    Kunnskapsdepartementet(2004): Stortingsmelding nr. 30- Kultur for læring http://www.regjeringen.no/nb/dep/kd/dok/regpubl/stmeld/20032004/stmeld-nr-030-2003-2004-.html?id=404433

    SvarSlett