søndag 27. november 2011

Regneark

Regneark er program som kan brukes til alle problemstillinger hvor det ellers ville være naturlig å bruke ruteark og kalkulator. Med et regneark kan man analysere og presentere tall raskt og enkelt. Microsoft Excel, Google Spreadsheet og OpenOffice Calc er eksempler på regnearkprogram. Google Spreadsheet og OpenOffice Calc er begge gratisprogram, mens Microsoft Excel er et lisensprogram. Men Excel er nok det programmet som er mest kjent, fordi det hittil har vært mest brukt. (Frantsen, 2011).

Jeg vil reflektere litt rundt min erfaring med bruk av regneark. Som allmennlærerstudent var jeg i en praksisperiode på en skole hvor IKT ble veldig lite brukt i undervisningen. Skolen hadde 1 datarom med 1 prosjektør, 1 printer og hva jeg vil kalle litt gamle datamaskiner. Så utgangspunktet kunne vært bedre. Men studentgruppen min skulle gjennomføre et undervisningsopplegg i matematikk, med statistikk som tema. Vi valgte at elevene skulle bruke IKT som presentasjonsverktøy på en oppgave hvor vi hadde gjort en felles datainnsamling. Elevene skulle bruke disse dataene til å lage ulike diagrammer ved hjelp av regneark. I starten av timen brukte vi prosjektøren for en gjennomgang av oppgaven, slik at elevene fikk se hvordan de kunne løse den. Dette er bare et eksempel på hvordan jeg har brukt regneark i praksis. Det hører med til historien at opplegget ble veldig bra. Elevene ble motiverte av å bruke IKT og regneark som verktøy. Det var for mange spennende å se hvordan diagram kunne lages med noen tastetrykk.

Jeg vil her påstå at elevene opplevde merverdi av å bruke IKT og regneark som verktøy i læringsprosessen. For å begrunne dette litt teoretisk så vil jeg si at bruk av IKT gir elever variasjon i læringsprosessen, og fører til mer motivasjon for læring. Læring blir noe eleven bidrar med selv gjennom aktivitet og handling. Dermed blir det som John Dewey sier at ”Læring er avhengig av at vi foretar oss noe (Learning by doing)” (Karlsen og Wølner, 2006, s.45).

Kilder:

Frantsen, T. (2011). Regnark. Høgskulen i Volda: Publisert som PDF i LMS

Karlsen, A.V. & Wølner, T.A. (2006). Den femte grunnleggende ferdighet. Portefølje og digitale mapper - et sted for læring (1.utg.). Oslo: Gyldendal Akademisk

1 kommentar:

  1. Her skriv du meget godt om bruken av regneark og korleis ein kan bruke den inn mot ein skulekvardag. Det du skriv om praksisperioden husker eg godt, her var det gode muligheite til å gi elevane lærdom. Men som du og skriv, dei kunna hatt eit betre uttbytte av undervisninga om datautstyret var av nyare type. Meget bra innlegg Synnøve :)

    SvarSlett